20.3.2011

Sunnuntai: Gdansk - Szczecin - Berliini

Edellinen päivä

Sunnuntaina matkanteko näytti jo mukavammalta. Oli kaunis, aurinkoinen aamu, mukavan hotelliaamupalan jälkeen lähdin kävellen kohti Gdanskin keskustaa. Ja olisihan sieltä tännekin päin päässyt kävellen isoa, suoraa katuakin joka oli kulki muutaman korttelin illalla kulkemieni pusikkoreittien alapuolella.

IMG54496. Tram, Gdansk
En ole kylttihuumorin suurin ystävä, mutta tässä raitiovaunu on saapumassa pysäkille nimeltä Paska.

Kun matkan varrella katseli rapistuneita ja vähän nuhjaantuneita paikkoja alkoi hetkittäin tuntua, että kaipaa takaisin pitemmälle kehittyneempään länsimaahan. Gdanskin keskustassa menin käymään oikein länsimaisessa, uudessa kauppakeskuksessa, jossa taas aloin miettiä, että tällaisten massameininkien takiahan niissä länsi-länsimaissa alkaa helposti kyllästyttää. Hinnatkin olivat aika läntisellä tasolla, paitsi ruoka on edelleen halpaa.

Tällä kertaa Gdanskin rautatieasemalla ei tarvinnut palloilla tuntikaupalla, vaan kävelin miltei suoraan junaan. Paikkakin löytyi helpohkosti EU-rahalla uusitusta avo-osastollisesta vaunusta.

Puolalaisten konduktöörien oli tietysti pakko lätkäistä leima interrail-lippuun, samalla matkalla sen leimasi oikein kaksi konduktööriä. Molemmat olivat muuten naisia, olen olettanut että konduktöörit olisivat useammin miehiä.

Kun olin pari-kolme tuntia paikallani istunut, totesin että jos tästä reissusta ei mitään muuta iloa ole niin ainakin istumalihakset kehittyvät. Loppumatkasta ei ollut oikein tilaa kääntyillä, kun vieressäkin istuttiin. Maisemat olivat jatkuvasti aika rapistuneita, oli romahtaneita talonröttelöitä, rojua ja roskaa. Tosin tuulivoimaloitakin oli paikoin melkoisesti.

Juna saapui aikanaan Szczeciniin, jossa en ymmärtänyt, missä asemarakennus oikein on. Niinpä hyppäsin Szczecinistä suoraan DB:n paikallisjunaan (dieselillä kulkeva kaksivaunuinen, kumma ettei Suomessa ole tällaisia, näppärältä vaikutti). Huomasin muuten myöhemmin, että nämä DB:n Szczecinin paikallisjunatkin näkyvät Berliinin nopean joukkoliikenteen kartassa (tosin tämä ei, koska tämä ei mene suoraan Berliiniin, mutta hauskaa että naapurimaahan voi matkustaa lähijunalla).

IMG54534. Szczecin, station
Szczecinin asemalla, oikealla Gdanskista saapunut juna.

Muutoinkin huomasi rautatieyhtiön vaihtuneen: junan ystävällinen konduktööritäti ei osannut juurikaan englantia enkä itse puhu saksaa. Konduktööri kuitenkin ymmärsi, mihin olen menossa, ja palasi hetken päästä näyttämään kommunikaattoristaan Pasewalkista lähtevät junat ja toisti lähtöraidetta sen verran monta kertaa, että varmasti tajusin mitä kaksi on saksaksi.

Juna lähti köröttelemään Szczecinistä lähes tyhjillään, eikä ainakaan ennen Pasewalkia juuri matkustajia kyytiin noussut. Pasewakissa oli luonnollisesti jopa paremmat opasteet kuin suomalaisilla rautatieasemilla ja lähtöraiteen löytäminen aivan lasten leikkiä. Loppumatkan Regional Expressissä oli hieman täydempää.

Berliinin päärautatieasemalta ei paljoakaan ilmaisia wlan-yhteyksiä löytynyt, yksi sentään suostui yhteistyöhön. Aloin kylmällä asemalla yhteyksien kanssa tuskaillessa epäillä tämän koko reissun järkevyyttä. Onneksi en lähtenyt matkaan millään odotuksilla. Tai lähinnä odotuksenakin oli, ettei helppoa ole, ainakaan jos halvalla haluaa matkustaa.

IMG54562. Berlin
Berliinin päärautatieasema yöllä.

Päivän matkat:

13:40 Gdansk Glowny TLK 18105
18:42 Szczecin Glowny

18:51 Szczecin RE 5364
19:37 Pasewalk (heti Pasewalk Ostin jälkeen)

19:44 Paselwalk RE 18319 raiteelta 2
21.26 Berlin Hbf (tief)

Seuraava päivä: Frankfurt - Berliini, hotelli Berliinissä

Ei kommentteja: